Lijn 58 Elektrische meerspanningslocomotief van de NMBS

Reeks 25.5

Rollend materieel
Huidige toestand : alle locomotieven zijn sinds 2009 buiten dienst.
1 locomotief is bewaard.


1) Blok J.H.; 2) Toestellen afdeling; 3) Stroomonderbreker; 4) Groep moto-compressoren; 5) Ventilatoren
6) Pneumatische borden 7) Elektrische borden; 8) Inductieve shunts; 9) Hoofdreservoir
10) ATB Kast; 11) Opneemspoel ATB
De 2551 in de museumbewaarplaats van het TSP - 2010


Algemene kenmerken

Bouwjaar
Nummering oorspronkelijk in 1971
Nummering na verbouwing in 1973
Effectief
As indeling
Bouwer
Dienstspanning
Continue Vermogen
Nominaal vermogen
Massa rijklaar
Maximum asbelasting
Trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid trein
Maximum snelheid loc

1973
2515 - 2522
2551 - 2558 > Zie gedetailleerde nummerlijst
8
Bo'Bo'
Brugeoise et Nivelles te Nijvel
1,5kV= en 3kV=
1740kW
1880kW
85ton
21,25ton
196kN
130Km/H
120Km/H
Afmetingen

Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak

18000mm
2915mm
8600mm
3450mm
4700mm
1050mm
3755mm
Mechanische kenmerken
Doorlopen Boogstraal
Draaistel met centrale spil
Ophanging primair
Ophanging secundair
Wieldiameter nieuw
75m
Brugeoise et Nivelles
S.L.M.
Bladveren
1262mm
Remsystemen
- Rembediening Oerlikon
- Automatische drukluchtrem Reizigers: 100T; Goederen: 78T; Hoge druk: 79T
- Rechtstreekse drukluchtrem
Remming door middel van:
- Remblokken op de wielbanden
Verwarming
- Stuurposten met radiator en elektrische verwarmingsbatterij met luchtblazer
Trek-duw uitrusting
Type van koppelaar
Aantal draden
Koppelbare rijtuigen
F.R.B
1x19
Benelux stellen
Motorisatie en elektrische kenmerken
Tractieuitrusting
Bouwer
Stroomafnemers / Aantal
Tractiesturing
Systeem
ACEC - S.E.M.
Faiveley / 1
Bediening met nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren
Jeumont-Heidmann
Tractiemotor
Type
Aantal
Vermogen : continue / nominaal
Ophanging

CF729
4
435kW / 470kW
neus
Aslagers
- Met gladde kussenblokken en smeerkussens
Overbrenging
Acec
Overbrengingsverhouding
Door elastische gekoppelde tandwielen aan één zijde
3,107 (87/28)
Ventilatormotor voor tractiemotor helicoïdaal
type
spanning
aantal
vermogen
debiet
Rateau CT18
1,5kV= en 3kV=
2
12kW
90m³/min
Motor voor compressor
type
spanning
aantal
vermogen
CT17
1,5kV= en 3kV=
1
12kW
Generator voor lading batterij
type
spanning
stroom
aantal
Acec CV266
72V=
38A
1
Batterij
type
nominale spanning
capaciteit
NiCd / 54 elementen
72V=
80Ah
Compressor
type
aantal
werking
Aandrijving
Afvoerdruk
Debiet
Westinghouse 242VBZ
2
2 trappen en 4 cilinders in V
Door elektrische motor 1,5kV= en 3kV=
8 bar
1350 l/min
Opmerking :
Deze locomotieven sleepten de Benelux-treinen Brussel-Amsterdam tot in 1986 en waren daarvoor voorzien van een ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) uitrusting, het Nederlandse veiligheidssysteem.
Bewaarde locomotieven tot heden:
-TSP : 2551