Lijn 58 Elektrische éénspanningslocomotief van de NMBS

Reeks 27

Rollend materieel
Huidige toestand : 60 locomotieven zijn in dienst.


1) Statische omvormer; 2) Ventilatoren ; 3) Pneumatisch bord; 4) Laagspanningskast; 5) Hoogspanningskast;
6) Rheostaatkast; 7) Hakker en elektrische kast; 8) Groep moto-compressoren ;
9) Hoofdreservoir; 10) Spoelen en condensatoren

De 2714 en de 2744 te FKR

Algemene kenmerken
Bouwjaar
Nummering
Effectief
As indeling
Bouwer
Dienstspanning
Vermogen continue / nominaal
Massa rijklaar
Maximum asbelasting
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid trein / alleen
Grensprofiel
1981 - 1983
2701 - 2760
60
Bo'Bo'
B&N Nivelles
3kV=
4190kW / 4250kW
85ton
21,3ton
234kN
160km/h / 120km/h
UIC
Afmetingen
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophangingen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto (gestreken)
Wieldiameter
Doorlopen boogstraal
18650 mm
2910mm
9000mm
2900mm
4825mm
1060mm
3600mm
4220mm
1250mm
100m
Mechanische kenmerken

Draaistel met lage tractiestangen
Ophanging primair
Ophanging secundair
Rembediening

BN-ACEC
SLM
Flexicoil
Oerlikon
Remming

- Automatische rem bij dienst en rechtstreekse rem bij rangeringen.
- Noodrem werkend op de automatische leiding.
- Elektrische rheostatische hulprem.
- De automatische rem bevat het regime Goederen, Reizigers en Hoge druk, met 2 druktrappen.
- De machinistenkraan van de automatische rem is van het type Oerlikon FV4
- De locomotief is voorzien van een antisliprem.
- 2 compressoren Wabco type 242VB79, die 4 reservoirs voeden met totale inhoud van 1000L.
- In elke stuurcabine is een schroefrem voorzien, die aangrijpt op de 4 remeenheden van een draaistel.
Remming door middel van:
- Remblokken op de wielbanden en rheostatisch met beperkt vermogen
Verwarming
-
In elke stuurcabine met elektrische verwamingsbatterij met luchtblazer.

Motorisatie en elektrische kenmerken
Tractieuitrusting
Bouwer
Stroomafnemer / Aantal
Tractiesturing
ACEC Charleroi
Faiveley / 2
Elektrische bediening thyristor gestuurd, bestaande uit 2 hakkers
2 Tractiemotoren (serie-1250V)
Type
Vermogen continue / nominaal
Ophanging
LE 921S, in seriebekrachtiging
1048kW / 1062kW
Integraal, elastisch op 3 punten
Overbrenging
Aandrijving:
Overbrengingsverhouding
BBC Federantrieb
116/41 - 2,829
2 Statische omvormers voor toebehoren 440V en 110V
Spanning / Vermogen
Uitgangsspanning
3kV= / 2x55kW
440V - 110V
2 Ventilatormotoren voor de tractiemotoren
Bouwer / Type
Spanning / Vermogen
Debiet
GRMO 180.5 AvK / ACEC-ENCO FC160 SPX
440V / 18,6kW
125m³/min
2 Ventilatormotoren voor de spoelen
Type
Spanning / Vermogen
Debiet / Snelheid
GRM 132,3 (AvK)
440V / 4,5Kw
120m³/min / 1600tr/min.
6 Shunt ventilatormotoren voor de hakkers
Bouwer
Spanning / Vermogen
Debiet / Snelheid
Stephan
110V / 0,8kW
0,8m³/sec / 2900tr/min
2 Motoren voor compressor;
Bouwer / Type
Spanning / Vermogen
Snelheid
GRM 180,5 AvK / ACEC-ENCO FC 160 Lr PX
440V / 11kW
1050tr/min.
Elektrische rheostatisch remuitrusting ACEC
Type
Spanning / Vermogen
Maximum vermogen
Ventilatie
Debiet
Werking
>
>
T22
80V / 2500kW
9kW
4 ventilatoren Leroy-Somer 4500tr/min.
168m³
door elektronische regeling van de onafhankelijk geschakelde bekrachtiging van de tractiemotoren, eventueel in combinatie met de pneumatische rem.
Compressor Wabco Westinghouse met 2 druktrappen en 4 cilinders
Type
Aantal
242VB79
2
Batterij
Type
Nominale spanning
Laadspanning / Vermogen
Lading door
SAFT KMP
100V=
115V= / 100Ah
2 statische omvormers in parallel geschakeld
Opmerkingen
- 19 van de 60 locomotieven zijn ondertussen aan één kant uitgerust met een GF koppeling.