Lijn 58

Elektrische Motorrijtuigen van de NMBS

Reeks 08, types 75-76-77 en 75m

Rollend materiaal
Medio 2018 zijn alle motorrijtuigen in dienst behalve deze in park wegens modernisering.
 

Algemeen

MR75 in originele kleurstelling - Antwerpen centraal

811 met nieuwe frontlichten en verwijderde bestuurders-nooddeur - Schaarbeek 2013

824 met originele frontlichten en nooddeur voor de bestuurder - Gent St.-Pieters

De gemoderniseerde 843 te Mechelen - 2015

Bouwjaar
Type
Nummering
1975
MR75
801 - 820
1976
MR76
821 - 832
1977
MR77
833 - 844
Totaal  
Effectief 20 11 11 42
As indeling, kast
Totale lengte
Totale lengte 1 deel
Breedte
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-koppeling
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto
Wieldiameter
Eé;nuurvermogen
Maximum snelheid
Maximum versnelling
Tarra per reiziger
Minimum boogstraal
Massa
2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2', 4 ledig
99028mm
24750mm ADx en Bx rijtuig ; 23690mm B middenrijtuigen
....mm
13700mm bij alle rijtuigen
2500mm ADx en Bx rijtuig ; 2670mm B middenrijtuigen
4505mm
3945mm
4392mm
1010mm
1535kW ; Specifiek : 5,97kW/t
140km/h
op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 47cm/sec²
451kg
125m
ledig : 220ton; beladen : 257ton
Mechanisch Gedeelte
Bouwers
La Brugeoise et Nivelles
Type MR75 - 76 - 77
Aantal plaatsen
A
B
Staanplaatsen
ADx
56
0
20
B(panto)
-
103
40
B
-
103
40
Bx
-
96
40
Totaal
56
302
140
Totaal 76 143 143 136 498
Aantal plaatsen na modernisering
A
B
Staanplaatsen
ADx
56
-
20

B(panto)
-
100
40

B
-
113
40
Bx
-
99
40
Totaal
56
312
140
Totaal 76 140 153 139 508
Remming
- Rechtstreekse elektropneumatische rem met machinistenkraan Oerlikon type FVEL5.
- Schijfrem op bogie.
Remming door middel van
- Schijfremmen
Koppeling
- schroefkoppeling tussen de rijtuigen
- Henricot op de fronten
Acclimatisatie

- Alleen luchtverwarming en schuifraampjes.
- Airco voor de stuurposten na modernisatie
Elektrisch Gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwers
Tractiesturing
Stroomafnemers / aantal
ACEC Charleroi
Thyristoren, elektronisch bestuurd.
Faiveley / 2
Tractiemotoren
Type
Aantal
Eé;nuurvermogen
Doorlopend vermogen
Ophanging
Aslagers van de motor
Overbrenging
Tandwielverhouding
zelfventilerend
8
190kW
170kW
Neusophanging
Met rollagers Timken (cannon-box)
Met vaste tandwielen, é;é;nzijdig
3,38 (71/21)
Hulptoestellen
Motor-compressor - Groep
Type motor
Vermogen
Type compressor
Cilinders
Trappen
Afvoerdruk
Debiet
CT10 - 3kVDC
7,36kW
241VB
4 met enkel effect
2
9bar
770l/min
Motor - alternator - gelijkrichtgroepen voor de modernisering
Type
Dubbelankermotor
Spanning
Vermogen
Alternator
Spanning
Stroom
Vermogen
Krupp
N23
3kVDC
25kW
G23 3 fazig
66V
209A
23,8kVA
Statische omvormer in het B rijtuig met panto na modernisering
Ingangsspanning
Uitgangsspanning
>
3/1,5kVDC
72VDC; 26kW
220VAC/50Hz; 18kW
Statische omvormer in het B rijtuig zonder panto na modernisering
Ingangsspanning
Uitgangsspanning
3/1,5kVDC
72VDC; 7,2kW
Batterijen voor de modernisering
Type
Aantal
Vermogen/Spanning
Cadmium-Nikkel
60
175Ah/90V (SAFT)
Batterijen in het B rijtuig met panto na modernisering
Type
Aantal
Vermogen/Spanning










Cadmium-Nikkel
72
270Ah/72V
Opmerkingen
- De modernisering bevat de installatie van nieuwe bekabeling, isolatie (inclusief verwijderen asbest), nieuwe ramen, nieuw interieur (wanden, plafond, bagagerekken, verlichting, moderne WC en SIV), nieuwe sturing buitendeuren, nieuwe stuurtafel en nieuwe elektrische laag- en hoogspanningsruimtes.
- De vier bestaande WC’s worden vervangen door 2 moderne WC’s (zoals in M5/M6 rijtuigen).
- Er komt een multifunctionele ruimte alsook 220V stopcontacten.
- Voor personen met een beperkte mobiliteit is er een multifunctionele ruimte met automatische toegangsdeur voorzien en tevens een aangepaste WC-module.