Lijn 58

Elektrische Motorrijtuigen van de NMBS

Reeks 04, Type 96 'Deense Neus'

Rollend materiaal
Medio zijn er nog 116 motorstellen in dienst.
 

Algemeen De 447 te Poperinge 2013

De 539 te Merelbeke - 2011

Bouwjaar 1996 - 1999
Type
Nummering
MR96 3kV= ('Adonix')
501 - 570
MR96 3k=/25kV~
441 - 490
Totaal
Effectief 70 50 120
As indeling, kast
Totale lengte
Totale lengte 1 deel
Breedte
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
>
>
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto (gestreken)
Wieldiameter
Eé;nuurvermogen
Maximum snelheid
Maximum versnelling
Tarra per reiziger
Minimum Boogstraal
Massa versie 3kVDC
Massa versie 3kVDC/25kVAC
Bo'Bo'+2'2'+2'2', 3 ledig
79200mm
26400mm
2860mm
18400mm B rijtuig ; 18700mm Bx en ADx rijtuig
2560mm
Bx: 3700mm kant stuurpost; 4000mm kant B rijtuig.
B: 4000mm beide kanten
ADx: 3700mm kant stuurpost; 4000mm kant B rijtuig.
4050mm
...mm
motorwielen: 1010mm ; loopwielen : 920mm
1400kW ; Specifiek : 7,9kW/t
160km/h
op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 60cm/sec²
740kg
beladen : 125m ; ledig : 90m
ledig : 157ton; beladen : 187ton
ledig : 162ton; beladen : 191,5ton
Mechanisch Gedeelte
Bouwers
BN Brugge + BN Manage - divisie van Bombardier Eurorail
Loopbogie : ANF
Motorbogie : ACR
Aantal plaatsen
A
B
Staanplaatsen
Bx
0
79
24
B
0
88
27
ADx
45
0
45
Totaal
45
167
96
Totaal 103 115 90 308
Remming
- Automatische rem, geregeld door EP centrale, die zelf vanuit de stuurposten elektrisch bedient wordt.
- Pneumatische rem,gecombineerd met recuperatierem op het tractievoertuig.
- 2 draaistellen met magneetrem, enkel op het tussenrijtuig.
- ABS systeem op elke as.
Remming door middel van:
- Remblokken, schijfremmen en recuperatie; magneetremmen bij noodremming
Koppeling:
- Schroefkoppeling tussen de rijtuigen
- Automatische (verwarmde) GF koppeling op de fronten
Acclimatisatie

- HVAC voor de rijtuigen en de stuurposten
Elektrisch Gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwers
Tractiesturing 3kV=
Tractiesturing 25kV~
Stroomafnemers / aantal
ACEC Charleroi
2 ondulatoren voeden elk 2 asynchrone motoren.
1 transfo 1487kVA + 2 gelijkrichters in serie voeden de 2 ondulatoren.
Faiveley / 1 voor de 3kV= versie en 2 voor de 3k=/25kV~ versie
Tractiemotoren
Type
Vermogen
Aantal
Koppel
Toerental
Ophanging
Overbrenging
>
Tandwielverhouding
Asynchroon 4EXA3046
350kW
4
1683Nm
1988tr/min (80km/h)
vast op draaistel
Koppeling met gebombeerde tandwielen
Overbrenging naar wielas met rechte tandwielen
4,565 (105/23)
Hulptoestellen
2 statische omvormers
hakker
wisselrichter
3kVDC/640VDC; 74kW
640VDC/3x380VAC; 90kVA
2 ventilatoren voor ondulator tractie
Spanning
Vermogen
3x380VAC
2x6kVA
2 ventilatoren voor statische omvormers
Spanning
Vermogen
3x380VAC
2x1,2kVA
3 koelgroepen
Spanning
Vermogen
3x380VAC
3x27,5kVA
Compressor
Spanning
Vermogen
3x380VAC
9kVA
Oliepomp
Spanning
Vermogen
3x380VAC
2kVA
Batterijlader
Spanning
Vermogen
3x380VAC/110VDC
4kW
Batterijen
Type
Aantal
Vermogen
Spanning
Cadmium-Nikkel
78
200Ah
110V
Opmerkingen
- Bij het koppelen van de stellen vormt de rubberen band een luchtdichte verbinding tussen de gekoppelde stellen. De stuurposten draaien weg naar binnen toe waardoor een doorgang gecreëerd wordt.
- Korte historiek over het treinfront. De dubbele klassieke motorstellen zijn op kop en staart voorzien van een intercirculatieruimte omdat deze motorstellen, om exploitatieredenen onderling koppelbaar moeten zijn.
Het nadeel van een verouderde, half automatische Henricot koppeling, waar geen elektrische en pneumatische koppeling voorzien is, blijft bestaan.
Wilde men een modern motorstel met volautomatische koppeling (mechanisch, elektrische en pneumatische koppeling) en grote versnelling dan moest men wel afzien van het voordeel van de doorgang na koppeling, gezien de intercirculatieruimte verdwijnt ingevolge de grote afmetingen van dergelijke koppeling en aldus een breuk vormen met de oude generatie. De motorstellen reeks 03 voldeden als eerste aan deze opvatting,
vandaar de naam " Break ". Bij ontstentenis van een intercirculatieruimte kwam er op de motorstellen Break bijgevolg een ruimte vrij die geleid heeft tot een aangename en ergonomische stuurcabine.
De nieuwe motorstellen 04 zijn een combinatie van de twee opvattingen. Er is zowel een vol- automatische koppeling voorzien met intercirculatieruimte als een ergonomische, ruime en comfortabele stuurcabine.