Lijn 58

Dieselmechanische motorwagens van de NMBS

Type 551 'Brossel' (622 > 550-551)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 10/1965.
Enkele motorwagens zijn bewaard.
 

MW 622.10

De 551.34 te Treignes - 2017

De 551.48 in het museum Train World te Schaarbeek - 2017


Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit van de Gasoliereservoirs
1939
551.01 - 551.56  >  Nummerlijst
56
B'
10,7ton
15ton
21,4ton
14,6ton
0,4ton
6,4ton
1 ton
92kW (5,8pk4,26kW/ton)
58km/h
80m
500km
160liter
Afmetingen:
Totale lengte
Afstand tussen de assen
Hoogte rail/kast
Hoogte rail - dak
Diameter wielen
11335mm
5500mm
905mm
3410mm
720mm
Kastgedeelte:
Bouwer SA Brossel Frères te Brussel en Constr. Atelier Mechelen
Bagagecompartiment toegankelijk voor reizigers
>
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
47
33
80
Totaal
47
33
80
Max toegelaten
47
53
100
Bagagecompartiment niet toegankelijk voor reizigers
>
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
40
40
80
Totaal
40
40
80
Max toegelaten
40
40
80
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders / opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
GM onder licentie van SA Brossel Frères te Brussel
6D120B
4 takt
mechanisch met verbrandingskamer systeem Ricardo
door injectieregeling
door elektrische starter
93kW
1800t/min
6 / verticaal in lijn
120mm
150mm
118bar
7bar
9m/sec
568Nm
850kg
elastisch aan het chassis van de kast
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking
>
Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving
>
Bediening

SA Brossel Frères te Brussel
-
Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen met glijdende
tandwielen en 2 koppelingsschijven bekleed met Ferodo.
Direct
Door glijdende rechte tandwielen in de versnellingsbak.
door cardanassen via een differentieel; met een bronzen kroonwiel op
de assen en eindeloze vijzen.
Handbediend

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Remming
- Rechtstreekse Westinghouse-rem met constante druk met machinistenkraan WS.
- Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming
- Met het koelwater van de Dieselmotor
Verluchting
- Door Schepens verluchters op het dak
Opmerking
- Tussen 1941 en 1945-46 waren de types 550 Brossels en de types 551 Bernards met vergassinsinstallatie.
- De 622.17,622.34,49 en 622.56 werden gestolen door de Duitsers bij de capitulatie in 1945, waar de 622.34 vernield raakte. De 622.23 werd vernield in Veurne in mei 1940.
- Motorwagen 551.30 werd geschrapt in 1962, waarna het aangepaste chassis gebruikt werd voor de inspectierapporten 901 die later de 38.025.205.60 of spoortractor 205 werd.
Bewaarde motorwagens tot heden:
- NMBS : 551.48
- CFV3V : 551.15, 551.34
- TSP : 551.26