Lijn 58

Dieselmechanische motorwagens van de NMBS

Type 552 (609)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst.
Niet bewaard.
 


 


Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum bochtstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1939
552.01 - 552.06 voorheen 609.01 - 609.06
6
1A'A1'
1e as:8t; 2e as:7,7t; 3e as:7,6t; 4e as:7,8t
21,5ton
31,1ton
21,1ton
0,4ton
9,6ton
1 ton
92kW (2,95kW/ton)
56km/h; 609.06: 65km/h met versnellingsbak Cotal
80m
400km
160liter
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
15985mm
-mm
9884mm
1650mm
2250mm
965mm
3410mm
700mm
Kastgedeelte:
Bouwer Constructie Atelier Mechelen
Bagagecompartiment toegankelijk voor reizigers
>
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
77
43
120
Totaal
77
43
120
Max toegelaten
77
63
140
Bagagecompartiment niet toegankelijk voor reizigers
>
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
70
50
120
Totaal
70
50
120
Max toegelaten
70
50
120
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal cilinders /Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
SA Brossel Frères te Brussel
6D120B
4 takt
mechanisch met verbrandingskamer systeem Ricardo
door injectieregeling
door elektrische starter
127pk
1800t/min
6 / verticaal in lijn
120mm
150mm
118bar
7bar
9m/sec
568Nm
850kg
elastisch aan het chassis van de kast
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking
>
Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving
>
Bediening
SA Brossel Frères te Brussel
-
Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen met glijdende
tandwielen en 2 koppelingsschijven bekleed met Ferodo.
Direct
Door glijdende rechte tandwielen in de versnellingsbak.
door cardanassen via een differentieel; met een bronzen kroonwiel op de assen en eindeloze vijzen.
Handbediend

Remming
- Rechtstreekse Westinghouserem met constante druk met machinistenkraan WS.
- Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming
- Met het koelwater van de dieselmotor
Verluchting
- Door Schepens verluchters op het dak
Opmerking
- Op 15 mei 1941 werden de motorwagens vernummerd naar 552.01 - 522.06 en uitgerust met een gasgenerator. In augustus 1947 werden ze terug overgeschakeld op gasolie.