Lijn 58

Dieselmechanische motorwagens van de NMBS

Type 600

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 1955.
Niet bewaard.
 

Motorwagen 600.01 te Gent-Sint-Pieters

Motorwagen 600.xx

- Op de koersborden staat vermeld : Gent S Pieters / Thielt

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Leeggewicht
Rijvaardig leeggewicht
Rijvaardig gewicht
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Beschikbaar vermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Koelwater
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1930
600.01 - 600.03
3
B'2'
1e as:12,7t; 2e as:14.35t; 3e as:10.68t; 4e as: 10.58t
39,4ton
40,4ton
51,5ton
1ton
10,6ton
0,5ton
204pk
130kW (2,5kW/ton)
65km/h
140m
800km
160liter
340liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kast
Breedte
Radstand
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
19740mm
18840mm
3004mm
16800mm
13315mm
3500mm
1412mm
1310mm
4275mm
1000mm
Kastgedeelte:
Bouwer E.V.A. Berlijn
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
16
40
56
3e klasse
76
40
116
Klapbanken
16
-
16
Dieselmotor:
Bouwer
Starten
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders / Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
Verbruik op vollast
Maybach Friedrichshafen
Door luchtdruk op 64bar
G4b
4 takt
pneumatisch
Injectieregeling
130kW
1400t/min
6 / verticaal in lijn
140mm
180mm
78bar
7bar
8,4m/sec
10297Nm
1100kg
-
210gr gasolie en 5gr olie
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking
>
Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving
Bediening
Maybach Friedrichshafen.
T1 65Km/h
Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen met meervoudig
gesmeerde schrijven met droge plaatkoppeling, hydraulisch gestuurd.
Rechtstreeks met flexibele Hardy schijven.
In de versnellingsbak met conische tandwielen systeem Maybach
valse as met drijfstang
Handbediend via kabels

Remming
- Automatische rem systeem Knorr.
- Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden
Verwarming
- Met het koelwater van de Dieselmotor
Verluchting
- Met dakventilatoren
Inzet
- Op de lijnen Gent-Eeklo, Tielt en Antwerpen
Opmerking
- De 600.01 werd gesaboteerd in Luttre en buiten dienst gesteld in juni 1946
- De 600.03 werd vernield in Veurne eind mei 1940 en buiten dienst gesteld in juni 1948
- De 600.02 werd buiten dienst gesteld in maart 1955 na enkele jaren in de CW Haine-St-Pierre gestaan te hebben.