Lijn 58 Aanhangwagens van de NMBS

Type 734
Rollend materieel
Niet meer in commerciële dienst sinds 1981.
Enkelen zijn bewaard.
 

Algemeen

Aanhangwagen 734.10 te Maldegem - 2010

Aanhangwagen 734.05 te Saint-Ghislain 2012


Bouwjaar
Aantal gebouwd
Asindeling
Massa rijklaar
Tarra
Reizigers
Bagage
Snelheid
Draaistel
1954 - 55
10
B'B'
25,9ton
17,4ton
8,5ton
-ton
90Km/h
NMBS Type 17
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistellen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel kasteinde
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum boogstraal
15200mm
14810mm
3140mm
8250mm
2000mm
2280mm
1050mm
3773mm
700mm
125mm
Originele nummering > gedetailleerde nummerlijst
c8 734.01 - 734.10 nvt 10
Totaal 10
Nummering 1956 - 57
B8 734.01 - 734.10 50 88 27 29 581 - 590 10
Totaal 10
 
Aantal plaatsen
Type Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal
B 78 45 123
Kastgedeelte
Bouwer
Type
Intercirculatie
Centrale Werkplaats NMBS te Mechelen
Tussenplatformen en centrale gang
Er is geen overgang tussen de rijtuigen
Energievoorziening
Via de motorrijtuigen
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Deuren
Deurbediening
Sonorisatie
Sanitair
Autonome gasoliebrander Westinghouse
Via extractors in de langswanden; schuifraampjes
TL
Toegang: vouwdeuren; afdelingen: schuifdeuren
Sluiting : pneumatisch; openen : met deurklink
Geen
WC met wastafel
Remming
Automatisch met Oerlikon verdeler.
Noodrem inwerkend op de automatische remleiding.
Handrem inwerkend op één der draaistellen.
Remming door remblokken in gietijzer op de wielbanden.
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
Afstandsringen om de spankrachten te beperken.

Samenstelling
Maximum 2 motorwagens en 2 aanhangwagens.

Opmerkingen
-Ze werden vooral gebruikt in combinatie met de dieselmotorwagens type 602, 603, 604 & 605, de latere types 42, 43, 44 en 45 om de capaciteit te verhogen.
-De 734 aanhangwagens zijn te onderscheiden van de R rijtuigen door het ontbreken van batterijkoffers onder het rijtuig.
Bewaarde rijtuigen tot heden :
-SCM : 734.10
-TSP : 734.05