Lijn 58

NMBS Rijtuigen voor nationaal verkeer

Type M2

Terug
Niet meer in commerciële dienst sinds 2004.
Verscheidene rijtuigen zijn bewaard door het NMBS patrimonium, en enkelen zijn bewaard door verscheidene verenigingen.
 

Rijtuig M2 BDx voor Dieseltractie te Neerpelt

Rijtuig M2 BDx voor elektrische tractie

Rijtuig M2A 41022 (2012 Denderleeuw)

Rijtuig M2B 42606 (2012 Denderleeuw)
Rijtuig M2BD 49911 (2012 Denderleeuw)
Rijtuig M2A 41016 (2019 Senenne)

Algemeen
Bouwjaar
Aantal gebouwd
Asindeling
Gewicht
Snelheid
Draaistel
-
-
1958 - 1960
622
2'2'
33t
140km/h
Schlieren type 23
Y32 mechanische ophanging (2 B-rijtuigen)
Y32 pneumatische ophanging (3 B-rijtuigen)
Afmetingen
Lengte over de buffers
Lengte van de kast
Breedte
Afstand tussen de draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel kasteinde
Hoogte rail - buffer
Hoogte rail - dak
Wieldiameter
Maximum bochtstraal
24000mm
22700mm
3098mm
15300mm
2700mm
3700mm
1065mm
3774mm
920mm
90mm
Nummering > gedetailleerde nummerlijst
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
c12 proto 63301
63302
63303
63304
50 88 21 26 600
-
50 88 21 18 600
-

1
1
1
1

Totaal 4
Rijtuig 63302 wordt het Bx rijtuig van motorwagen 4001
Rijtuig 63304 wordt het AB rijtuig van motorwagen 4001
Nummering 1958 - 1960
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A10 41001 - 41035 50 88 18 38/48 601 - 635
35
B11 42301 - 42650 50 88 20 38/48 601 - 950 350
B12 42251, 42252 50 88 21 18/26 600 2
A5B5 43201 - 43304

50 88 39 48 601 - 704

104
B8D 49201 -49316 50 88 82 38/48 601 - 716 116
B7DR 49901 - 49915 50 88 87 48 601 - 615 15
De B12 rijtuigen zijn omgebouwd uit de c12 proto rijtuigen.
Totaal 622
Nummering na de bouw van stuurstand- en trek en duwrijtuigen tussen 1977 en 81
Type Nummering NMBS Nummering UIC Aantal
A10 41001 - 41035 50 88 18 38/48 601 - 635
35
B11 42301 - 42650 50 88 20 38/48 601 - 950 350
B12 42251, 42252 50 88 21 18/26 600 2
A5B5 43201 - 43304

50 88 39 48 601 - 704

104
B8D 49201 -49316 50 88 82 38/48 601 - 716 101
B8Dx 49210 - 49212
49232, 49234
49236, 49237
49241, 49264
49271, 49274
49285, 49286
49293, 49305
Diesel : 49212, 49264, 49271, 49274
49285, 49286 en 49293
Elektrisch : 49210, 49211, 49232
49234, 49236, 49237, 49241
en 49305
15
B7DR 49901 - 49915 50 88 87 48 601 - 615 15
Totaal 622

-De B8Dx rijtuigen zijn omgebouwde B8D rijtuigen voor trek- en duwstellen met stuurpost.
Daarvan zijn er 7 uitgerust met stuurpost voor Dieseltractie met HLD62
Daarvan zijn er 8 uitgerust met stuurpost voor elektrische tractie met HLE 25

Aantal plaatsen
Type Staanplaatsen Zitplaatsen Totaal
c12 30 3eKlasse : 114 114
A10 30 1eKlasse : 68 68
B11 30 2eKlasse : 106 106
B12 30 2eKlasse : 114 114
A5B5 30 1eKlasse : 36; 2eKlasse : 47 83
B7DR 15 2eKlasse : 65 65
B8D 15 2eKlasse : 75 75
B8Dx 15 2eKlasse : 75 75
Rijtuig B7DR is uitgerust met een snack-bar
Kastgedeelte
Bouwer
Type
Deuren
Deurbediening
Intercirculatie
Le Brugeoise et Nivelles
Tussenplatformen en middengang
Toegang : Vierdelige plooideuren; Afdelingen : manuele schuifdeuren
Collectieve pneumatische sluiting, manuele opening met klep en handvat
Kopdeur, metalen voettreden en vouwbalgen
Energievoorziening
Dynamo
Batterijen
Elektrisch
72V ~ 105V / 40A op een driefasige alternator, gekoppeld aan een gelijkrichter.
72V / 160Ah (60 elementen)
Komende van de locomotief
Comfort
Verwarming
Verluchting
Verlichting
Sonorisatie
Sanitair
Stoomradiatoren Friedman en elektrisch of alleen elektrisch op 3kV
Schepens zuigtoestellen per compartiment; Torpedoventilator in de WC
TL 72V; Individueel en collectief
Geen
WC met wasbak
Remming
- Automatisch zelfregulerende pneumatisch Oerlikon remmen met 2 regimes: normaal en groot vermogen.
- Drukverhoging door centrifugaalregelaar vanaf 60 km/h
Koppeling tussen de rijtuigen
Mechanisch
- Een trekhaak met oog, waarmee de opeenvolgende rijtuigen aan mekaar gekoppeld worden.
- Een trekstang met elastische element dat de trekkrachten opvangt.
- Een steun met geleidingsvlakken, waarop de elastische elementen staan.
- Geleidingsstukken, waarop de trekhaak glijdt.
- Een schroefkoppeling, waarmee de rijtuigverbinding opgespannen wordt.
- Afstandsringen om de spankrachten te beperken.
Algemeenheden stuurstandrijtuigen
  Diesel Elektrisch
Ombouw
Maximum snelheid
Versneller
Snelheidsindicator
Remming
>
>
Stuurkabel
>
1977 - 1978
140km/h
type GM met 8 standen voor de versnelling van de Dieselmotor
Hasler
Automatische remkraan Oerlikon FV3A
Directe remkraan Oerlikon Fd1
Handrem ingrijpend op de 2 bogies
Tussen de rijtuigen: vaste ACEC kabel
Tussen rijtuig en loc: GM kabel
1980 - 1981
130km/h
Manipulator type ACEC met 10 standen
Hasler A50+RT13
Automatische remkraan Oerlikon FV3A
Directe remkraan Oerlikon Fd1
Handrem ingrijpend op de 2 bogies
30 polige treindraad
30 polige ACEC koppelstekker/doos

Opmerkingen
Op de rijtuigen voor trek en duw voor de elektrische tractie werden er op de uiterste hoeken blauwe banden aangebracht.
Op de rijtuigen voor trek en duw voor de Dieseltractie werden er op de uiterste hoeken gele banden aangebracht.