Lijn 58

Dieselhydraulische werk motorwagen v.d. NMBS

ES 100

Rollend materieel
Niet meer in dienst sinds 1997.
ES102 en ES106 zijn bewaard door respectievelijk TSP en SDP.
 

De ES102 op de CFB

De ES106 van SDP

Nummer 01/02/1990 09/06/1994 2018
ES101 Schaarbeek Schaarbeek Gesloopt
ES102 Schaarbeek Gedeclasseerd TSP
ES103 Antwerpen-Oost Antwerpen-oost Gesloopt
ES104 Schaarbeek Gedeclasseerd Gesloopt
ES105 Kinkempois Kinkempois Gesloopt
ES106 Gent Gent SDP


Algemeenheden:
Bouwjaar
Ombouw
Nummering origineel
Nummering na 1971
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum continue snelheid
Minimum bochtstraal
Actieradius
1948
na 1970 door de CW Mechelen
-
ES101 - ES106
6
B
12t
24ton
-ton
-ton
-ton
140pk
70Km/h
5Km/h
75m
-km
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand assen-kast
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-platform
Wieldiameter
10050mm
3140mm
nvt
5000mm
2100mm kant trap; 1800mm
1050mm
3512mm
3990mm
980mm
Bevoorrading
Gasolie
Motorolie
Koelvloeistof
Zand
325l
20l
80l
92l
Kastgedeelte:
Bouwer ES101-104 : Anglo-Franco-Belge; ES105-106 : CW Mechelen
Dieselmotor
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders /Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
GM Detroit
71N4
2 takt
Rechtstreeks
door injectieregeling
door elektrische starter Delco Remy (Dyer)
92kW
1900t/min
4 / verticaal in lijn
108mm
127mm
1200 bar
5 Kg/cm²
-/sec
775Nm
650kg
elastisch aan het chassis van de kast
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking
>
>
Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving
>
Bediening
Voith Heidenheim
Diwabus 501.380J(s)
Hydraumechanische transmissie met 2 versnellingsgamma's.
Rechtstreeks aangedreven automatische omschakeling van de
hydraulische koppelomvormer door middel van een differentieel.
Elastische rechtstreekse koppeling.
Mechanisch ingrijpend HUR T14
2 asbruggen (eindeloze vijs met tandwiel met verhouding 18/5)
aangestuurd door een differentieel door middel van cardanassen.
Elektro-pneumatisch
Remming Origineel
- Automatische Oerlikonrem EST4 gestuurd door machinistenkraan FV3
- Compressor Oerlikon A800 voedt 2 reservoirs van elk 150l.
- Automatische waakinrichting in beide stuurposten
Remming na ombouw
- Rechtstreekse rem Oerlikon (ABV1 relais voor de automatische rem) gestuurd door machinistenkraan FD1-103
- Compressor Knorr vv100/100 voedt 2 reservoirs van elk 250l.
- Automatische waakinrichting in beide stuurposten
Verwarming
- Door gasoliebrander systeem Eberspacher die 2 radiatoren voedt.
Verluchting
- Door Schepens verluchters.
Batterijen
- Prestolite loodaccu's 24V/220Ah